Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından paylaşılan 61 numaralı Sirküler ile, ticari ve zirai kazançlarda uygulanmak adına 2022 senesi üçüncü geçici vergi döneminde uygulanacak yeniden değerleme oranı yüzde 92.93 olarak duyuruldu.
Sirkülerde, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesinin (B) fıkrasına istinaden senelik olarak hesaplanan, Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından duyurulan yeniden değerleme oranına, vergi kanunlarından kaynaklanan sebeplerden dolayı geçici vergi dönemlerinde de ihtiyaç duyulduğu cümleleri bulundu.
2022 senesi içerisinde mükelleflerin VUK geçici 32 ve mükerrer 298. madde hükümleri dahilinde yeniden değerleme yapma imkanı yer alıyor. Fakat, birincisinden faydalanmak adına yüzde 2 vergi ödemek gerekiyor, diğerinin ise herhangi bir vergi yükü bulunmuyor. Mükelleflerin mükerrer 298’nci madde hükümlerinden faydalanmadıkları sürece geçici 32’nci madde hükümlerinden yararlanma hakları her zaman saklı. Enflasyon düzeltme koşulları ertelendiği için mükelleflere 31.12.2023 tarihine kadar vergi ödemeksizin yeniden değerleme imkanı sağladı.
Yeniden değerleme uygulaması vergi ödeyen firmalar adına çok avantajlı
Yeniden değerleme uygulaması, amortismana tabi iktisadi kıymetler ve bunlara yönelik amortismanların yeniden değerleme oranı ile çarpılması suretiyle bulunan yeni değerin iktisadi kıymetin faydalı ömrüne bölünerek bulunan tutarın gider yazılmasına olanak sağlıyor. Ayrıyeten yeniden değerleme neticesinde amortismana tabi iktisadi kıymetlerin yeniden değerlemeden önceki net bilanço aktif değerinin, yeniden değerleme oranı ile çarpımından sonra çıkacak net bilanço aktif değerinden indirilmesi suretiyle hesaplanan değer artışı, bilançonun pasifinde özel bir fon hesabına alınıyor ve böylelikle mükelleflerin öz kaynakları güçleniyor. Böylece finansman gider kısıtlaması ve teknik iflas uygulamaları açısından da mükellefler avantajlı hale geliyorlar.