Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB), net fonlamasının 4 yıl sonra ilk kez eksiye geçtiğini duyurdu. TCMB verilerine göre, 14 Temmuz tarihinde net fonlama -43 milyar TL seviyesine düştü.
TCMB’nin yarın açıklayacağı faiz kararına yönelik önemli bir gelişme yaşandı. 2019’dan sonra ilk defa TCMB’nin net fonlaması negatif bölgeye geçti.
Rezerv biriktirmek amacıyla uzun bir süredir piyasada net döviz alımı yapan ve kur korumalı mevduat (KKM) kaynaklı kur farkı ödemelerinin tamamını üstlenen TCMB, 14 Temmuz itibarıyla bankalardan borçlanıcı konumuna geçti. Benzer bir durum en son Aralık 2019’da yaşanmıştı.
Sözcü gazetesinin haberine göre, TCMB’nin açık piyasa işlemlerindeki net fonlaması 14 Temmuz’da -43,2 milyar TL, 17 Temmuz’da -122,6 milyar TL ve 18 Temmuz’da ise -176,5 milyar TL oldu. Yani TCMB, dün bankalardan toplamda 176,5 milyar TL borç aldı.
Bu gelişmeyle birlikte, 7 Temmuz’da yüzde 16,42 olan ortalama BIST gecelik repo faizleri, TCMB’nin politika faizi olan yüzde 15’in altına gerileyerek yüzde 13,51 seviyesine düştü.
Özet olarak, TCMB’nin gecelik faizleri, faiz koridorunun alt bandında olan yüzde 13,50 seviyesine yakın bir seviyede oluştu.
TCMB’nin dün swap kanalıyla bankalara yaklaşık 1 trilyon TL’lik fonlama yaptığı tahmin ediliyor.